05-09-13

Spinvis & Mastercab in koor (deSingel, 31-08-2013)

Een kleine bekentenis : wij houden wel van koormuziek. Wijt het gerust aan onze katholieke opvoeding (of een jeugdtrauma), maar bijvoorbeeld Gregoriaanse muziek doet iets met ons. Een koor plaatsen achter Erik De Jong (a.k.a. Spinvis) kon alleen maar een win-winsituatie opleveren. En zo geschiede, gisterenavond in de Singel.

spinvis-live2-broddin-0806.jpg

In het voorprogramma stond het Brusselse Mastercab, bekend van radiohitje ‘Home’, geruggensteund door een 40-koppig koor van 50-plussers. “Raar maar waar, maar voor dit project kende het koor onze muziek niet” zei zangeres Elke Jacobs. “Ik ook niet” hoorde ik enkele toeschouwers gegeneerd mompelen. Maar dankzij de inbreng van het koor kon je ook zonder voorkennis wel van de songs genieten. Het was bij momenten ontroerend om het koor, waarvan de meeste leden tot de derde leeftijd behoren, te zien opgaan in de muziek. Soms zelfs zo enthousiast dat ze zich dreigden te vergalopperen en dus iets te snel te zingen, maar hoewel een koor een log, moeilijk te sturen orgaan is wist dirigent en koorsamensteller Hans Primusz de dames en heren op de rails te houden. Het foute eurodance nummer ‘Let A Boy Cry’ van Gala werd omgeboetseerd tot een song die wist te raken. Ook leuk : het verjaardagsliedje dat Elke Jacobs samen met het koor had gefabriceerd voor de verjaardag van haar echtgenote, en hun laatste song ‘June’, waarbij meerde senioren tijdens het zingen driftig stonden te shaken.

Enkele minuten later trad Spinvis aan met een koor van tieners. Allemaal amateurs, en op 6 dagen tijd hadden ze 10 nummers ingestudeerd. Reeds tijdens het eerste liedje zag je Erik De Jong en de andere muzikanten regelmatig met een glunderende grijns achterom kijken. Ook voor hen was het genieten geblazen. De zanger moest even later toegeven dat hij tijdens de repetitie met kippenvel had staan luisteren. De Jong vinden wij trouwens de songschrijver met de meest poëtische teksten binnen ons taalgebied. Als je een lied opent met de zinsnede “Het hoeft niet in de krant/ maar Ronnie knipt z’n haar” of een tekstflard als “Ik hoop maar dat er roze koeken zijn” niet belachelijk doet klinken, dan ben je een grote. Het door Spinvis en koor tijdens een repetitie geschreven ‘De Rest Van Het Verhaal’ toonde aan dat De Jong zelfs schoonheid weet te putten uit 2 woorden : ‘zaterdag’ en ‘zondag’.

Maar de zuivere meisjes- en jongensstemmen wisten de breekbare luisterliedjes nog een extra dimensie te geven. Spinvis en koor wisten de juiste hendels over te halen en knoppen in te drukken om je beurtelings te amuseren (die claxongeluiden in ‘Kom In De Cockpit’!) en je tot in het diepst van je vezels te ontroeren. ‘Ik Wil Alleen Maar Zwemmen’, een nummer dat in de finale met beide koren werd hernomen, werd door de tieners zelfs naar pure euforie en levenslust gestuwd. Slimme zet om na jongerensongs als ‘Ik wil Alleen Maar Zwemmen’, ‘Wespen Op De Appeltaart’, ‘Bijt Mijn Tong Af’ en ‘We Vieren Het Toch’ het seniorenkoor tijdens de bisronde terug te laten komen voor het melancholische  ‘Voor Ik Vergeet’. Uit hun monden kreeg de tekst nog meer herfsttinten mee, en meerdere mensen zag ik hun tranen verbijten.

Zonder te willen klinken als Phil Bosmans of een pastoor uit de jaren ’50 (“Vlamingen, ontstijgt uwen volksaard, samen zingen verheft den mensch!”) : gisteren werd bewezen dat samenzang voor een geluksgevoel zorgt en een therapeutisch effect heeft. En dat zeggen wij zonder een spoortje van ironie. Memorabel concert dat werd bekroond met 2 minutenlange staande ovaties.

 

Setlist : Kom In De Cockpit/ Astronaut/ Ik Wil Alleen Maar Zwemmen/ Smalfilm/ Bijt Mijn Tong Af/ Ronnie Knipt Z’n Haar/ Wespen Op De Appeltaart/ Talen Van Mijn Tong/ We Vieren Het Toch/ De Rest Van Ons Verhaal/ Kom Terug/ Bis : Voor Ik Vergeet/ Ik Wil Alleen Maar Zwemmen (reprise)

19:40 Gepost door Portishoofd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.