03-04-14

Metronomy @ AB, 02-04-2014

Metronomy AB 02-04-2014 059.JPG

Love Letters, het laatste album van Metronomy, stelde ons lichtjes teleur. Weg was de aanstekelijke elektropop van het meesterlijke Nights Out. In de plaats werd melancholieke, soulvolle pop geserveerd die meermaals steunde op één voortkabbelend idee. Het was voor ons de vraag of de Britten met deze plaat onder de arm in de AB toch nog voor een spannend optreden zouden zorgen.

Eigenlijk hoorden we onszelf  voor dit gebrek aan vertrouwen in de band op de vingers te tikken. We zagen Metronomy reeds vier keer aan het werk en geen enkele keer was de groep minder dan zeer goed. Ook gisterenavond keerden we tevreden huiswaarts. De nummers van Love Letters werden stuk voor stuk aangedikt door extra bas, drum of synth en kregen daardoor meer body. ‘Boy Racers’ en ‘Reservoir’ huppelden analoog trippend door onze gehoorgangen. Het was, raar maar waar, enkel prijsbeest ‘Love Letters’ dat wankelend uit de startblokken schoot en minder goed uit de verf kwam. De vocals werden namelijk mee verzorgd door de mannelijke groepsleden en dat klonk toch minder krachtig dan we verwachtten. ‘I’m Aquarius’ kreeg twee heupwiegende koortjes mee en werd wel foutloos en met zelfvertrouwen gebracht.

Metronomy AB 02-04-2014 014.JPG

‘The Bay’, ‘Corinne’ en ‘The Look’ (uit doorbraakplaat The English Riviera) werden op een stormachtig applaus en gejoel onthaald en verklaarden waarom de AB uitverkocht was. Ook de tracks uit Nights Out brachten iedereen weer meedogenloos op de knieën : ‘Radio Ladio’ en ‘Holiday’ swingden harder dan een vrouwenboezem tijdens een fietstocht op een macadamweg.

Songschrijver Joseph Mount was de aimabele en ietwat kleurloze ringleader die z’n troepen beheerst door de set loodste. Toetsenman en levende teddybeer Oscar Cash had, afgaande op het oorverdovende geschreeuw toen hij even (voor  de door hem gezongen Box Codax–cover ‘Naked Smile’) achter z’n synth vandaan kwam, de hoogste aaibaarheidsfactor. Menig vrouwenslipje werd zo te horen blank gezet.

Metronomy AB 02-04-2014 032.JPG

Extra pluimen verdient de ritmesectie die zich heeft ontpopt tot sterkhouder van dit goed gerodeerde gezelschap. Olugbenge Adelekan stuwde de band naar voren met z’n machtige, spanbetonnen baslijnen. Hij liet z’n partijen tijdens ‘The Look’ zo vet  en droog uit de speakers blubberen dat we er bijna tranen van in de ogen kregen. En vergeet Isolde Lasoen : wij vinden drumster Anna Prior veel sexyer. Ze hield strak drummend en gelukzalig glimlachend de boel bij mekaar. Ook grappig : hoe de groepsleden –strak in het sixtiespak- tijdens bisnummer ‘Some Written’ één voor één vanachter die roze wolken in het decor tevoorschijn wipten.

Metronomy kwam, zag en overwon moeiteloos de AB. Wij spelden hen daarom vier sterren op en zullen bij de volgende doortocht van de band weer van de partij zijn.

 

Setlist : Monstrous/ Month Of Sundays/ Love Letters/The Look/ She Wants/Boy Racers/Call Me/Holiday/Radio Ladio/ Everything Goes My Way/ I’m Aquarius/ Reservoir/Side Two/ Corinne/The Upsetter/Naked Smile/ The Bay/ Some Written/ Heartbreaker/The Most Immaculate Haircut

Metronomy AB 02-04-2014 050.JPG

Metronomy AB 02-04-2014 055.JPG

 

 

02:05 Gepost door Portishoofd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.